Podatek od kupna mieszkania – ile wynosi, kto płaci i czy można go uniknąć?
Planujesz zakup mieszkania? Czy wiesz, że nie wystarczy zapłacić właścicielowi za nieruchomość? Do poniesionych kosztów trzeba doliczyć także podatki. Obowiązek ich zapłaty dotyczy wszystkich inwestorów – niezależnie od tego, czy nieruchomość pochodzi z rynku wtórnego, czy pierwotnego. Zastanawiasz się, ile dokładnie wynoszą podatki od kupna nieruchomości? Sprawdź najważniejsze informacje.
Podatek od zakupu nieruchomości – jaki trzeba zapłacić?
Kupiłeś mieszkanie z rynku wtórnego? Zanim radośnie zaczniesz się urządzać, zapłać podatek od czynności cywilnoprawnych, czyli w skrócie PCC. Należność trzeba uiścić w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce położenia danej nieruchomości w terminie do 14 dni od podpisania aktu notarialnego.
Po stawieniu się w urzędzie należy nie tylko wyrazić chęć zapłaty podatku, ale także przedstawić stosowne dokumenty, które stanowią potwierdzenie, że jest się właścicielem nieruchomości. W innym przypadku instytucja może nie przyjąć Twoich pieniędzy.
Czy wiesz, że… Jeśli kupujesz mieszkanie od dewelopera, czyli z rynku pierwotnego, nie płacisz PCC? Wówczas ciąży na Tobie obowiązek uiszczenia podatku VAT, który jest wliczony w cenę nieruchomości. Wynika to z tego, że polskie prawo zabrania podwójnego opodatkowania.
PCC od zakupu mieszkania – kto i kiedy musi go zapłacić?
Obowiązek zapłaty podatku od kupna domu od czynności cywilnoprawnych, jak i VAT, ciąży zawsze na nabywcy nieruchomości. Można natomiast zlecić to zadanie drugiej osobie. Najczęściej w przypadku zakupu mieszkania z rynku:
- wtórnego – opłaceniem PCC i złożeniem stosownych deklaracji zajmuje się notariusz. Po zawarciu umowy sprzedaży przedstawia wszystkie dokumenty, które trzeba podpisać, a następnie dostarcza je do właściwego urzędu. Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z jego usług, musisz jedynie pamiętać o tym, że płatność jest pobierana od razu po podpisaniu umowy. Zatem na spotkanie trzeba zabrać odpowiednią ilość gotówki na opłacenie podatku;
- pierwotnego – podatek VAT jest wliczony w cenę mieszkania przez dewelopera. Zatem płaci się go od razu podczas rozliczania się ze sprzedawcą nieruchomości. Tym samym sprzedający zobowiązuje się do odprowadzenia podatku do skarbu państwa w odpowiednim terminie. W tym przypadku nie trzeba martwić się kwestią rozliczania się z podatku – deklaracje również składa deweloper.
Skorzystanie z pomocy drugiej osoby przy płaceniu podatku jest bardzo rozsądne. Zmniejsza to stres i zapobiega kłopotom związanym np. z niedotrzymaniem terminu uiszczenia należności czy noszeniem ze sobą dużej gotówki. Ponadto to oszczędność czasu – nie trzeba stać w kolejkach w urzędzie.
Podatek PCC za mieszkanie – ile wynosi?
Wysokość podatku od kupna nieruchomości jest stała – wynosi 2% od wartości kupowanego mieszkania. Oznacza to, że jeśli zainwestowano w lokal, np. 600 000 zł, trzeba wpłacić do urzędu skarbowego 12 000 zł. To spora kwota, która może znacznie obciążyć budżet domowy, zwłaszcza jeśli wszystkie oszczędności wydano na wkład własny. Niektórzy na ten cel biorą pożyczkę gotówkową.
Podatek od kupna nieruchomości a hipoteka – ile wynosi?
Podatek PCC od mieszkania to nie jedyny koszt, jaki poniesiesz, jeśli pieniądze na ten cel pochodzą z kredytu hipotecznego. Jeśli jesteś kredytobiorcą, pamiętaj także o podatku PCC-3, czyli od ustanowienia hipoteki. Wynosi on 19 zł.
W tym przypadku również możesz zapłacić go samodzielnie lub zdecydować się na skorzystanie z pomocy notariusza i przekazać mu to zadanie. Należy tylko pamiętać o tym, żeby wcześniej przygotować odpowiednią ilość gotówki.
Podatek od kupna domu lub mieszkania – jak go uniknąć?
Zastanawiasz się, kiedy nie płaci się podatku od zakupu nieruchomości? Konieczności uiszczenia PCC unikniesz, gdy zdecydujesz się na mieszkanie z rynku pierwotnego, czyli od dewelopera. Jednak wtedy zapłacisz podatek VAT, który wynosi 8% od ceny lokalu o powierzchni do 150 m2.
W większości przypadków trzeba zapłacić podatek PCC. Jeśli tego nie zrobisz, urząd może wszcząć kontrolę i zażądać zapłacenia należności wraz z odsetkami.
Niektóre osoby, aby zmniejszyć wysokość podatku, zaniżają cenę mieszkania. Nie warto tak postępować, jeśli nie ma wyraźnych przyczyn zamieszczonych w akcie notarialnym. Urząd skarbowy doskonale zna ceny nieruchomości na lokalnym rynku, zatem może zakwestionować wartość mieszkania, a następnie doliczyć podatek wraz z odsetkami. Ponadto może posądzić Cię o próbę dokonania oszustwa podatkowego, co może wiązać się z poważnymi, prawnymi konsekwencjami.
Dodatkowe koszty po zakupie mieszkania – podatek to nie wszystko
Cena nieruchomości i podatek od czynności cywilnoprawnych bądź VAT to nie jedyne koszty, jakie poniesiesz po zakupie mieszkania. Trzeba zapłacić także taksę notarialną, ubezpieczenie i wpis do księgi wieczystej.
- Taksa notarialna
Z usług notariusza musi skorzystać każdy, kto kupuje nieruchomość. Jest on jedyną osobą zaufania publicznego, która jest upoważniona do dokonywania czynności notarialnych, w tym sporządzania aktu notarialnego. Koszty jego pracy są ściśle określone i zależą od wartości nieruchomości. Jeśli mieszkanie kosztuje:
- do 3000 zł – taksa notarialna wynosi 100 zł,
- od 3000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł,
- od 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł,
- od 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł,
- od 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł,
- od 1 mln zł do 2 mln zł – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 mln zł,
- od 2 mln zł – 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł.
Jeśli czynności są dokonywane pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej – w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn – taksa może wynieść nie więcej niż 7500 zł.
- Wpis do księgi wieczystej
Po podpisaniu aktu notarialnego trzeba poinformować sąd, że dana nieruchomość zmieniła właściciela. Oznacza to, że trzeba dokonać wpisu do księgi wieczystej (KW). Cena za taką usługę jest stała i wynosi 200 zł. Natomiast, jeśli nieruchomość nie ma księgi wieczystej, a trzeba ją założyć, trzeba liczyć się z kosztem w wysokości 60 zł.
Warto pamiętać, że niektórzy notariusze życzą sobie dodatkowego wynagrodzenia za wpis do KW. Czasami koszty te sięgają nawet 1000 zł. W takiej sytuacji warto rozważyć dopełnienie formalności we własnym zakresie.
Jak obliczyć, ile wyniosą dodatkowe koszty po zakupie nieruchomości?
Masz wrażenie, że lista kosztów, które trzeba ponieść po zakupie mieszkania, się nie kończy? Jeśli to pierwsza Twoja transakcja tego typu, można się pogubić. Dlatego warto skorzystać z kalkulatorów taksy notarialnej. Znajdziesz je pod adresem: www.kalkulatornotarialny.pl.
W formularzu wystarczy wpisać rodzaj czynności notarialnej, a obok określić wartość obiektu, której ona dotyczy. System w kilka sekund przedstawi Ci, ile – szacunkowo – wyniesie Cię podatek PCC, opłaty notarialne i sądowe. Znacznie ułatwia to przygotowanie się finansowo do wizyty u notariusza.
Czy usługa eksperta kredytowego jest płatna?
Koszty, które trzeba ponieść po podpisaniu aktu notarialnego, mogą znacznie obciążyć domowy budżet. Aby uniknąć kolejnych wydatków, wiele osób unika korzystania np. z usług ekspertów kredytowych. Jednak to błąd. Nasze usługi są całkowicie darmowe. Nie pobieramy wynagrodzenia od klientów – jest ono wypłacane nam przez banki na podstawie wyników, jakie osiągamy.
Zatem naszym celem jest, aby każdy znalazł idealny kredyt dla siebie na korzystnych warunkach. Oferujemy wsparcie nie tylko podczas poszukiwań, ale także w trakcie kompletowania dokumentów. Mamy stały kontakt z pracownikami banków i poinformujemy Cię o zakończeniu procesowania wniosku. Nasza pomoc nie kończy się jednak na podpisaniu aktu notarialnego – zgłoś się do nas, kiedy będziesz mieć trudności z nadpłatą lub spłatą zobowiązania albo przeniesieniem kredytu do nowego banku. Udzielimy profesjonalnego wsparcia i wyjaśnimy, jakie rozwiązania są dla Ciebie najkorzystniejsze.